Lav en seddel med de mangler du finder, hav sedlen i bilen. Sørg for at reparere fejlene løbende, eller lav faste intervaller hvor det bliver gjort, og lav altid det sikkerhedsmæssige først. Ellers samles fejlene til en stor uoverkommelig bunke, der lige pludselig virker umulig at klare, og man skrotter bilen.
Indkøb reservedele når der er et godt tilbud. Normalt 10-40 olie, ved slidt motor 15-40, og olie kan holde sig. I stedet for at købe en dyr olie skifter jeg for ca. hver 5000 km. Med olifilter skift bliver det ikke meget over 200,-kr. At have ekstra platiner til MKI, eller ekstra vinduesviskere, sprintlervæske og kølervæske vil kun gøre vedligeholdelsen lettere. Længre lagring: De 2 plader der ligger over reservehjulsrummet får let mug på undersiden. Det opstår selvom bagsmækken er tæt, og bilen er i et ventileret rum. Pladerne skal ud og tørres, og hattehylden skal fjernes for at reservehjulsrummet kan tørre. Rattet er noget af det første der mugner, i starten er det overfladisk, og kan fjernes med en klud.
Vinterhjælp:
Hvis der er isdannelser på ruderne kan man hælde kold vand hen over dem for at tø dem op. Sørg for at undgå at hælde på dørlåsene. Hvis man bruger varmt vand kan der opstå spændinger i glasset så det revner, og det kan ske flere dage efter. Fiestaen
har en stor frihøjde især i forhold til nye biler. Det kan gøre en
overmodig, og man tror man kan køre igennem al sne (hvad man tit kan).
Hvis man har godt tilløb til og sneen ikke er kompakt, kan man godt
mase sig igennem en højde der er lige under luftindtaget til køleren.
Problemet opstår når man kører igennem en så stor snedrive at bilen
bagefter hviler ovenpå sneen og hjulene ikke har kontakt med vejbanen.
Grav den sne væk der er under motoren og vognbundens foreste del. Bak
tilbage og få tilløb til hvis du tror du kan komme igennem. Det kan være en fordel at have en sammenklappelig spade (feltspade) med i bilen, så man kan grave sig fri.
Når man skal parkere og det er snedækket, skal man bakke ind så forhjulene er tættest på hvor man bagefter vil køre hen, og forhåbentlig på et bedre underlag. Kør et par meter frem og tilbage et par gange, så er det nemmere at komme ud igen.
Benzin: Ud over al det man skal se efter på en almindelig bil, er der yderligere ting der ville være hensigtsmæssig at gøre, fordi bilen er så gammel. Lav en brændstofliste du udfylder hver gang du tanker. Hvis du tanker helt op hver gang kan du regne ud om bilen begynder at køre mindre på literen og der er måske noget der skal ses efter. Husk at der er forskel på brændstofforbruget mellem sommer og vinter. Hvis du også skriver brændstoftype på har du en chance for at finde ud af om nogle af motorproblemerne måske skyldes brændstoffet. Nu er det et lovkrav at der skal være 5% sprit i benzinen, over 7% vil give problemer. |