Kølerrist

menu

Hjemmelavet kølerriste


Da Fiestaen har en stor udnyttelse af benzinen har den en meget lille spildvarme. Det gør at varmen i kabinen, 

kan være længe om at komme. Det bliver især et problem når udetemperaturen kommer under +5 +8 grader. 

Så kan det næsten være umuligt at få bilen varm.


Billederne viser riste som er afprøvet på Fiesta MK1, MK2 og MK2 med automatgearkasse. Den åbne del 

af risten skal være ud for blæseren. Med rist vil blæseren arbejde meget, hvis udetemperaturen er over +8 grader, og over +10 +15 grader vil køleren ikke kunne køle nok ved længere ture.

Vigtigt når du har monteret en rist for første gang, skal du holde øje med motorens temperaturmåler under de forskellige køremåder. Passer kølingen med din kørestil, bykørsel lange ture ?


Kølerrist MK2
MK1

Køler rist til MK2 automatic

MK2 automatgearkasse

Køler rist MK2

MK2 manuel (Nederst er 2 pladeskruer skruet i, med en afstand på et par millimeter indtil risten)

Kølerrist MK2

MK2 manuel
Montage. (Billeder af køler klik her , målene på tegningerne er hullerne for montering af blæser.)
Risten sættes fast på køleren på den side der vender væk fra motoren. Der er 4 beslag, et i hvert hjørne af køleren, i dem skal risten monteres. I bunden af risten laver man 2 skrue/bolt som har et mellemrum på 2-3mm (se billederne nedenfor). Hullerne har en forskellig afstand alt efter hvilken køler man har. De 2 øverste beslag bliver holdt på plads at de skruer der holder køleren.
Montage: De 2 øverste skruer der holder køleren skrues ud. risten føres ned mellem køleren og fronten af bilen. Risten sættes fast i de 2 nederste beslag, og trækkes op så de øverste huller passer med kølerens øverste huller. Skru skruerne i de 2 øverste huller fast. Færdig.
rist boltrist skrue