SPORING
Gældende for MKI og MKII
Hvis
forhjulene ikke er
justeret korrekt, det vil sige at de spreder sig lidt eller for meget,
kan der opstå unødvendigt slid på dækkene og køreegenskaberne
ændrer sig. De andre vinkler på forhjulsophænget (Caster og
Camber) kan ikke justeres, men ændre sig kun hvis der er sket skader
på forbindelser, eller gummibøsninger er ødelagt. Fiestaen skal sprede
forhjulene (toe out) som på billedet. Kontroler før du justerer om
hjulophængene er i orden. En fejl på hjulophænget vil gøre at
justeringen ikke kommer til at passe.
Sporing af
hjulene kan foretages uden at bruge et dyrt apparat. Man kan selv
svejse det sammen og bruger et skydelære til at måle med. Man skal
helst være to til at bruge det, og være omhyggelig fordi vi måler
i mm.
Lave et
sporingslære:
Målene på tegningen er i centimeter.Tag et rundt jernrør der har en
størrelse og en styrke så der kan svejses på det, og det ikke kan bøje
når man bruger det.På tegningen er valgt et med 5 cm tykkelse. Tag 2 stk. firkantrør
eller kraftigte fladjern, i den ene bores et 8
eller 10mm hul alt efter hvad du har af bolt/gevindstykke, i den anden
et 5mm hul, og svejs dem fast i enderne på røret.
Når
firkantrøret skal svejses på, er afstanden fra hullet ned til bunden af røret
et mindstemål, men det kan være længer.
Svejs det ene firkantrør på, læg et vatterpas på firkantrøret, og læg
det i vatter. Så kan du justere det andet rør ved hjælp af
vatterpasset, og sveje det fast.
Brug af sporelæret: Sørg for at bilen står på et jævnt underlag og
hjulene
peger lige frem. Sæt en streg på fælgens yderkant forest på bilen, i samme højde som centrum af fælgen.
Når det første mål er taget, køres bilen en halv omdrejning af fælgen tilbage. Så tages det andet mål.
Første mål. Sæt sporelæret på mærket af fælgkanten. Tag målet med et skydelære i den anden ende af sporelæret. Skriv tallet fra skydelæret ned.
Andet mål. Efter at haved kørt bilen ½ fælglængde tilbage. Sæt sporelæret på mærket af fælgkanten. Tag målet med et skydelære i den anden ende af sporelæret. Skriv tallet fra skydelæret ned. Det første målte tal skulle gerne være 2,5mm mindre end det andet. Den
spredning (toe out) forhjulet har, skal være mellem +1 og -6mm,
helst -2,5mm.
Læg læret foran og
mål
igen. Hvis forskellen ikke er indenfor det tilladte skal styrekuglen
bag forhjulet justeres.
Tag det ene hjul af
og løsen
møtrikken på styrekuglen, mærk styrestange (pilen på billed) så du kan
se hvor mange gange du drejer den rundt.
Drej styrestangen en omgang for hver 3,7mm (ca.) du vil ændre sporingen
(Styrestangen har højregevind ligesom en almindelig bolt). Spænd
møtriken, monter hjulet, kør 10 meter frem og tilbage og kontroler
bagefter med sporingslæret om målet passer.
Hvis
der skal justeres
meget, skal man gøre det på begge styrekugler, og de må højst
have blotlagt 25mm gevind hver. Hvis nu rattet ikke sider rigtig
eller aldrig har gjort det kan du gøre følgende.
Drej
rettet til begge
yderstillinger, drej ½ tilbage. Hvis rattet står mere
skævt
en 30 grader skal rattet skrues af, og rettes op. Finjustering
foregår ved at justere på begge
styrekugler. For at justere en grad skal styrkugleakslen drejes en
omgang på begge
sider.
Data:
max
25mm gevind blotlagt.
Best
-2,5mm toe out. Eller mellem +1 og -6mm.
|