En
bog der omhandler hele
udviklingen af Fiestaén er "Let´s call it Fiesta" af
Edouard Seidler.
Den er på engelsk er interresant, men
kan være lidt tung at læse på grund af de mange
detailer.
Fiestaén blev udviklet fordi Ford følte sig
truet af de andre små biler på bilmarkedet, Fiat 127, Renault 5 og
VW Polo. Problemet var at selv om at salget af små biler var stort,
var der ingen der kunne få overskud på produktionen af dem. Man
forventede også at Fiestaén ville tage noget af salget fra Ford
Escortén.
Udviklingen af Fiestaén var den største
investering Ford havde gjort på en model. De havde ikke andre biler
i samme klasse (størrelse), og kunne derfor ikke bygge videre fra
andre modeller. Man skilte konkurrenternes modeller ad, og udregnede
hvad de kunne producere hver enkelt del til, men også om det var
muligt at gøre det endnu billigere. Det gjorde at modellen var den
bil med det enkelste ledningsnet der fandtes på en bil. Noget er
derfor ændret til model 2 F.eks får lyskontakten et relæ.
Det
skabte en Fiesta der var billig, billig, billig, og enkel. Det gør
at den er holdbar i sin enkelthed, og med et par ekstra platiner og
baghjulslejre kommer man langt. Til gengæld gør det billige at der
er en kraftig kabinelarm som reduceres i MK 2 på grund af anden
udstødning, og kraftigere lyddæmpning af vognbund. Luftindtag
og varme svarer til Escort/Capri. Ved 65 km/t bliver al luft i
kabinen udskiftes 2,5 gange pr.min.
Egenvægt 675kg + last 475kg =
1150 kg
Motor
Motoren
blev lavet i 3 forskellige typer
TKA |
29KW/40PS |
1,0 LITER |
LAVKOMPRIMERET
(LC) |
KOMPRETIONSFORHOLD
8,3:1 |
TLA |
33KW/45PS |
1,0 LITER |
HØJKOMPRIMERET
(HC) |
KOMPRETIONSFORHOLD
9,1:1 |
GLA |
39KW/53PS |
1,1 LITER |
HØJKOMPRIMERET
(HC) |
KOMPRETIONSFORHOLD
9,1:1 |
De 3 motorer har
ens motorblok,
Topstykket er ens for TKA og TLA, rent logisk skulle det
sidste
bogstav ikke være vigtigt, muligvis et produktionsnummer. Karbourator
som er fælles for TKA OG TLA, 79BF-9510-KFA. Strømfordelerne er alle
forskellige, den første er en karbourator fra Motorkraft nr. 2 fra
Bosch. De 2 XX'er står for et produktionsår/modelår F.eks 77.
TKA |
MOTORBLOK |
TOPSTYKKE
XXBM-6090-CD
XXBM-6090-CF |
KARBOURATOR
XXBF-9510-KBA
XXBF-9510-KGA |
STRØMFORDELER
XXBF-12100-HA
XXBF-12100-JA/JB |
PLEJLSTANG |
KRUMTAP |
TLA |
KARBOURATOR
XXBF-9510-KAA
XXBF-9510-KHA |
STRØMFORDELER
XXBF-12100-AA
XXBC-12100-DA/DB |
GLA |
TOPSTYKKE
XXBM-6090-DD
XXBM-6090-DF |
KARBOURATOR
XXBF-9510-KEA
XXBF-9510-KJA |
STRØMFORDELER
XXBF-12100-CA
XXBF-12100-FA/FB |
PLEJLSTANG |
KRUMTAP |
Bilmodeltyper.
Grundmodel 1,0 liter
Lavkomprimeret 40 HK Motorkode TKA
L 1,0 liter
Højkomprimeret 45 HK Motorkode TLA
S 1,1 liter
Højkomprimeret 53 HK Motorkode GLA
Ghia1,1 liter
Højkomprimeret 53 HK Motorkode GLA
GL 1,1 liter
Højkomprimeret 53 HK Motorkode GLA
1,0 motoren
(lavtkomprimeret) kan køre på normal benzin (oktan 91).
De andre
motorer (højtkomprimeret) kan
køre på super benzin
(oktan 97).
Priser på fiesta'er opgivet fra importøren incl.
afgifter eksklusiv lev.omk.
Kilde:
Motor 4/1978 Motor 10/1978
Ford Fiesta 957
44,768
45,747
L957
47,848
49,192
Base1117
48,520
L1117
50,259
51,648
S1117
56,494 57,998
Ghia1117
61,131
62,711
S1300
61,120 62,711
|