MK1

menu

En bog der omhandler hele udviklingen af Fiestaén er "Let´s call it Fiesta" af Edouard Seidler.
Den er på engelsk er interresant, men kan være lidt tung at læse på grund af de mange detailer.

Fiestaén blev udviklet fordi Ford følte sig truet af de andre små biler på bilmarkedet, Fiat 127, Renault 5 og VW Polo. Problemet var at selv om at salget af små biler var stort, var der ingen der kunne få overskud på produktionen af dem. Man forventede også at Fiestaén ville tage noget af salget fra Ford Escortén.
Udviklingen af Fiestaén var den største investering Ford havde gjort på en model. De havde ikke andre biler i samme klasse (størrelse), og kunne derfor ikke bygge videre fra andre modeller. Man skilte konkurrenternes modeller ad, og udregnede hvad de kunne producere hver enkelt del til, men også om det var muligt at gøre det endnu billigere. Det gjorde at modellen var den bil med det enkelste ledningsnet der fandtes på en bil. Noget er derfor ændret til model 2 F.eks får lyskontakten et relæ.
Det skabte en Fiesta der var billig, billig, billig, og enkel. Det gør at den er holdbar i sin enkelthed, og med et par ekstra platiner og baghjulslejre kommer man langt. Til gengæld gør det billige at der er en kraftig kabinelarm som reduceres i MK 2 på grund af anden udstødning, og kraftigere lyddæmpning af vognbund. Luftindtag og varme svarer til Escort/Capri. Ved 65 km/t bliver al luft i kabinen udskiftes 2,5 gange pr.min.



Egenvægt 675kg + last 475kg = 1150 kg

Motor

Motoren blev lavet i 3 forskellige typer

TKA 29KW/40PS 1,0 LITER LAVKOMPRIMERET (LC) KOMPRETIONSFORHOLD 8,3:1
TLA 33KW/45PS 1,0 LITER HØJKOMPRIMERET (HC) KOMPRETIONSFORHOLD 9,1:1
GLA 39KW/53PS 1,1 LITER HØJKOMPRIMERET (HC) KOMPRETIONSFORHOLD 9,1:1

De 3 motorer har ens motorblok, Topstykket er ens for TKA og  TLA, rent logisk skulle det sidste bogstav ikke være vigtigt, muligvis et produktionsnummer. Karbourator som er fælles for TKA OG TLA, 79BF-9510-KFA. Strømfordelerne er alle forskellige, den første er en karbourator fra Motorkraft nr. 2 fra Bosch. De 2 XX'er står for et produktionsår/modelår F.eks 77.

TKA   MOTORBLOK TOPSTYKKE
XXBM-6090-CD
XXBM-6090-CF
KARBOURATOR
XXBF-9510-KBA
XXBF-9510-KGA
STRØMFORDELER
XXBF-12100-HA
XXBF-12100-JA/JB
PLEJLSTANG KRUMTAP
TLA KARBOURATOR
XXBF-9510-KAA
XXBF-9510-KHA
STRØMFORDELER
XXBF-12100-AA
XXBC-12100-DA/DB
GLA TOPSTYKKE
XXBM-6090-DD
XXBM-6090-DF
KARBOURATOR
XXBF-9510-KEA
XXBF-9510-KJA
STRØMFORDELER
XXBF-12100-CA
XXBF-12100-FA/FB
PLEJLSTANG KRUMTAP

Bilmodeltyper.
Grundmodel 1,0 liter    Lavkomprimeret 40 HK Motorkode TKA
L 1,0 liter                     Højkomprimeret 45 HK Motorkode TLA
S 1,1 liter                     Højkomprimeret 53 HK Motorkode GLA
Ghia1,1 liter                 Højkomprimeret 53 HK Motorkode GLA
GL 1,1 liter                 Højkomprimeret 53 HK Motorkode GLA

1,0 motoren (lavtkomprimeret) kan køre på normal benzin (oktan 91).
De andre motorer
(højtkomprimeret) kan køre på super benzin (oktan 97).

Priser på fiesta'er opgivet fra importøren incl. afgifter eksklusiv lev.omk.

Kilde:                             Motor 4/1978 Motor 10/1978
Ford Fiesta 957                       44,768           45,747
L957                                       47,848           49,192
Base1117                                48,520
L1117                                     50,259           51,648
S1117                                     56,494          57,998
Ghia1117                                61,131          62,711
S1300                                      61,120          62,711




fdm1 fdm2 fdm3 fdm4 fdm5

Billederne vises med tilladelse fra fotograf Leif Nielsen

 Et par eksempler på hvordan en registreringsattest kunne se ud for MKI.  Navn, adresse og registreringsnummer er fjerne.
registreringsattest registreringsattest

Bilmodeller
Det har ikke været muligt for mig at finde Fiesta MK1 som legetøjsbil, men den findes som modelbil her et par eksemplar.
Fiesta model MK1 Fiesta model MK1 Fiesta model MK1
Fiesta model MK1 Fiesta model MK1 Fiesta model MK1