Adskillelse
af instrumentbrædt på MK1

Udtagelse af instrumentbrættet, forventet tidsforbrug hvis man har gjort det før ca. 15 minutter.
Skru spedometerkablet af, hvor det går ind i gearkassen.
Den
grå plastik frontplade tages af med fingerne. Sæt neglene ind bag
pladen fra begge sider ved instrumenterne ind mod midten. Træk og lirk
indtil pladen slipper.

Skru
de 4 skruer ud der holder hele indstrumentpanelet. 2 stk i de nederste
hjørner, og 2 stk øverst under skyggen (vanskeligt at se). Træk indstrumentbrædtet ud, så du kan få fat i stikket bagpå, og afmonter dem. Træk den lidt længere frem, og tryk på plastikringen hvor spedometerkablet går ind i instrumentbrættet, og træk det ud af instrumentbrættet. Nu kan instrumentbrættet tages ud.du kan nu tage hele indstrumentbrædtet ud.

Nu kan pleksiglasset fjernes og den sorte frontpladen. Instrumenterne kan fjernes, ved at skrue skruer ud bagfra.

Husk at rens kontaktfladerne hvis der skulle være ir på dem. Pæretyper.
Isættelse i den modsatte rækkefølge. Forventet tidsforbrug hvis man har gjort det før ca. 25 minutter .
Adskillelse
af instrumentbrædt på MK2
Udtagelse af instrumentbrættet, forventet tidsforbrug hvis man har gjort det før ca. 3/4 time. At udtage instrumentbrættet på en MK2 er en større opgave. -Skru spedometerkablet af, hvor det går ind i gearkassen. -Fjern kapperne der sidder på ratstammen. En skrue øverst, 3 nederst. -Fjern radioen. -Fjern askebægeret. -Fjern kontakterne der sidder til venster for instrumentbrættet. -Fjern
kappen der holder kontakterne til varme/blæser. Kontakterne trækkes ud,
der sidder skruer indenbagved der skal skrues ud før kappen kan fjernes. -Fjern de skruer der sidder i den kappe der holder instrumentbrættet. -Nu kan kappen omkring instrumentbrættet fjernes, øverst sidder den fast med 2 platikclips. Kappen skal trækkes lige ud p.g.a. clipsene. -Fjern de 4 skruer der holder instrumentbrættet. 2 i hver side. -Træk instrumentbrættet så langt frem, at du kan fjerne stikket bagpå. -Træk den lidt længere frem, og tryk på plastikringen hvor spedometerkablet går ind i instrumentbrættet, og træk det ud af instrumentbrættet. Nu kan instrumentbrættet tages ud.

Plexiglasset kan fjernes ved at de 4 skruer fjernes.

Instrumentbrættet kan skilles ad ved at skrue de 5 skruer ud som er bagpå. Husk at rens kontaktfladerne hvis der skulle være ir på dem.
Pæretyper.
Isættelse i den modsatte rækkefølge. Forventet tidsforbrug hvis man har gjort det før ca. 1 ½ time .

På
begge modeller sidder der en
plastikkappe foran pæren til instrumentbelysningen, den giver blåt
lys, men på grund af varmen fra pæren bliver kappen porøs, og giver
et svagt og mere grønligt lys. Til sidst kan kappen knække af og
der er et hvidt lys. Det ville være en god ide at skifte de pærer der
giver instrumentbelysning ud med LED pærer. De bruger mindre strøm og
giver mindre varme.

Muligheder : Hvis plastikkappen er intakt kan du istedet skift pæren ud med en hvid led pære, ikke for kraftig, den
oprindelige var på 3wat. Led pæren afgiver ikke megen varme, og
plastikkappen holder længere. Hvis kappen er væk og du vil har blåt lys, så sæt en blå
ledpære i (billed).
Husk at en ledpære skal sættes i så
den får + på det rigtige ben. Hvis pæren ikke lyser så drej pæren
180 grader og sæt den i igen. Kontroler om den virker INDEN du monterer instrumentbrættet fast i bilen.
En smuldret plasikkappe på
spedometerets belysning øverst, kan med afbrækkede dele sætte sig i klemme på
spedometeret, så det viser forkert.
Husk
også at skifte til ledpære i
kabinebelysningen ved bakspejlet, så plasttikken ikke bliver porøs. Der
kan det drille lidt, fordi pærenkontakten styres ved hjælp af stel
(-). Ridser på pleksiglasset. Mindre ridser i pleksiglasset kan fjernes ved at polere dem væk med et poleringsmiddel, man ellers bruger til visirer på styrthjælme.
|