Stille CO2

menu


karburator
For at justere bilens karburator, skal man bl.a. justere co2 mængden, den afgiver når den er gennemvarm og i tomgang. Det eneste man kan justere når tænding og karburator er i orden, er en justerskrue, se billed.




skruetrækker
Der kan være en farvet prop, der skal fjernes for at komme ned til justerskruen. Hvis du ikke har en lille skruetrækker der kan bruges kan du lave en selv, målene på tegningen er max. mål fordi luftfiltret skal sidde på når du skruer. Håndtaget skal være så stort som muligt da skruen kan sidder lidt fast.











Hvis man ikke har en co2 tester skal man, når motoren er varm, skru skruen i ((med uret) som giver lav co2) , indtil at motoren går ujævnt. Skru derefter skruen ud indtil den går ujævnt, skruen skrues tilbage igen midt imellem de 2 yderpunkter.

Til syn. Der er ingen garanti for at et værksted der indstiller ens co2 også kan klare et syn. Så hvis du får lavet det på et værksted, så sikre dig at værkstedet betaler en ny omstilling til syn, hvis det er årsagen, og at de justerer bilen igen (gratis). Man kan også selv justere justeringsskruen så langt ned/ind som motoren kan køre med.

                                                         MK1 motorstørrelse 1,0:         0,8-1,8 % co2

                                                         MK1 motorstørrelse 1,1:         1,0-1,6 % co2

                                                         MK2 motorstørrelse 1,0:         1,25 plus/minus 0,5% co2

                                                         MK2 motorstørrelse 1,1:         1,0-2,0 % co2


Data syn-lovkrav: For biler før ¼ 1984 max 5,5% co2

Biler med styret tænding (MKII) max 3,5% co2.