
For at justere bilens karburator, skal
man bl.a. justere co2 mængden, den afgiver når den er gennemvarm og
i tomgang. Det eneste man kan justere når tænding og karburator er i
orden, er en justerskrue, se billed.

Der
kan være en farvet prop, der skal fjernes for at komme ned til
justerskruen. Hvis du ikke har en lille skruetrækker der kan bruges
kan du lave en selv, målene på tegningen er max. mål
fordi luftfiltret skal sidde på når du skruer. Håndtaget skal være
så stort som muligt da skruen kan sidder lidt fast.
Hvis man ikke
har en co2 tester skal man, når motoren er varm, skru skruen i ((med
uret) som giver lav co2) , indtil at motoren går ujævnt. Skru
derefter skruen ud indtil den går ujævnt, skruen skrues tilbage
igen midt imellem de 2 yderpunkter.
Til
syn. Der er ingen garanti for at et
værksted der indstiller ens co2 også kan klare et syn. Så hvis du
får lavet det på et værksted, så sikre dig at værkstedet betaler
en ny omstilling til syn, hvis det er årsagen, og at de justerer
bilen igen (gratis). Man kan også selv justere justeringsskruen så
langt ned/ind som motoren kan køre med.
MK1
motorstørrelse 1,0: 0,8-1,8
% co2
MK1
motorstørrelse 1,1: 1,0-1,6
% co2
MK2
motorstørrelse 1,0: 1,25 plus/minus 0,5% co2
MK2
motorstørrelse 1,1: 1,0-2,0
% co2
Data
syn-lovkrav: For biler før ¼
1984 max 5,5% co2
Biler med
styret tænding (MKII) max 3,5% co2.
|