Reservedele Ford Escort

menu


Da Ford lavede Fiestaen, var det fordi de havede stor konkurrence, med andre mærker på små økonomiske biler. B.la. Folkevogn, Fiat. 

Ford havde ikke en bil af den størrelse, og pris på det europæiske marked. Den mindste bil de havde var Ford Escorten. For at spare produktions omkostningerne, ligner delene hinanden meget. Men Ford var bange for, at man ville bruge billige Fiesta reservedele, til at reparere sin Escort med. 



De var også bange for hvor meget af salget Fiestaen ville tage af salget af Escorten.
Derfor er der foretaget enkelte, men meget vigtige ændringer på mange af delene så man ikke kan tage dele fra en  Escorten og sætte dem på en Escort.

Ændringerne er ikke altid lige til at se, og forhandlerne har ikke styr på, om det er til en Fiesta eller en Escort.

Escorter der kan forvekles reservedele med 

MK2 1974-1977 (1,0 og 1,1 liter motor)

MK3  (1,0 og 1,1 liter motor)

MK4 1986-1992 (1,0 og 1,1 liter motor)


Eksemplerne nedenunder er noget jeg selv har opdaget.



Kontakter

På forsiden ligner de kontakter til Fiesta.

bagside kontakt

Placeringen af kontakt benene på bagsiden, er ændret så man ikke kan koble en Escort kontakt, sammen med en Fiesta ledning.

Løsning.

1: Tag nogle korte lednings stykker, og sæt et hanstik i den ene ende, og et hunstik i den anden. Forbind Fiesta stikket med Escort kontakten så det virker.

2: Man kan klippe stikket af på Fiestaen, og montere kabelstik.




Trækaksel inderst (Se også under identifikation/kardanled inderst)


trækaksel indreLedet er ens både ind i gearkassen og trækakslen.
Ledet har i det ydre samme facon og mål, for både Fiesta og Escort.

Fiestaen har en vandring frem og tilbage på 38 millimeter, på Escorten mindre.
Det betyder at hvis man bruger et Escort led på en Fiesta vil den blive trykket ud af gearkassen, og gearkasse olien vil løbe ud.


Det hjælper ikke at lave et nyt spor i den ene ende af trækakslen, der er 5 mm fra det oprindelige.



Løsning. Du bliver mød til at bruge et led der passer. Men du kan kontrolere det, inden du monterer det, så du kan få det byttet eller pengene retur.


Kontrol af træk aksel ledet.
kardanled

Mellem sikringsringen og kontaktfladen der støder ind på lejet i gearkassen, er der en vandring på 38mm. Når den er trykket sammen 47 mm, og trukket ud 85 mm.





trækaksel
Det kan være vanskeligt at måle. Det nemmeste er at tage trækakslen, og sætter et
 mærke på den 100 mm fra sporet til låseringen, og ind mod midten. Sammel trækaksel
og ledet.
Du kan nu måle afstanden ved at lægge 100mm til (147mm-185mm).