Da
Ford lavede Fiestaen, var det fordi de havede stor konkurrence, med
andre mærker på små økonomiske biler. B.la. Folkevogn, Fiat.
Ford
havde ikke en bil af den størrelse, og pris på det europæiske marked.
Den mindste bil de havde var Ford Escorten. For at spare produktions
omkostningerne, ligner delene hinanden meget. Men Ford var bange for,
at man ville bruge billige Fiesta reservedele, til at reparere sin
Escort med.
De var også bange for
hvor meget af salget Fiestaen ville tage af salget af Escorten.
Derfor
er der foretaget enkelte, men meget vigtige ændringer på mange af
delene så man ikke kan tage dele fra en Escorten og sætte dem
på
en Escort.
Ændringerne er ikke altid lige til at se, og forhandlerne har ikke styr
på, om det er til en Fiesta eller en Escort.
Escorter
der kan forvekles reservedele med
MK2
1974-1977 (1,0 og 1,1 liter motor)
MK3 (1,0 og 1,1 liter motor)
MK4
1986-1992 (1,0 og 1,1 liter motor)
Eksemplerne nedenunder er noget
jeg selv har opdaget.
Kontakter
På
forsiden ligner de kontakter til Fiesta.

Placeringen
af kontakt benene på bagsiden, er ændret så man ikke kan koble en
Escort kontakt, sammen med en Fiesta ledning.
Løsning.
1:
Tag nogle korte lednings stykker, og sæt et hanstik i den ene ende, og
et hunstik i den anden. Forbind Fiesta stikket med Escort kontakten så
det virker.
2:
Man kan klippe stikket af på Fiestaen, og montere kabelstik.
Trækaksel
inderst (Se også under identifikation/kardanled inderst)
Ledet er ens
både ind i gearkassen og trækakslen.
Ledet har i det ydre samme facon og mål, for både Fiesta og Escort.
Fiestaen har en vandring frem
og tilbage på 38 millimeter, på Escorten mindre.
Det
betyder at hvis man bruger et Escort led på en Fiesta vil den blive
trykket ud af gearkassen, og gearkasse olien vil løbe ud.
Det hjælper ikke at
lave et nyt spor i den ene ende af trækakslen, der er 5 mm fra det
oprindelige.
Løsning. Du bliver mød til at bruge et led
der passer. Men du kan
kontrolere det, inden du monterer det, så du kan få det byttet eller
pengene retur.
Kontrol af træk aksel ledet.
Mellem
sikringsringen og kontaktfladen der støder ind på lejet i gearkassen, er
der en vandring på 38mm. Når den er trykket sammen 47 mm, og trukket ud
85 mm.
Det kan være vanskeligt at måle. Det nemmeste er at
tage trækakslen, og sætter et
mærke på den 100 mm
fra sporet til låseringen, og ind mod midten. Sammel trækaksel
og ledet. Du kan nu måle afstanden ved at lægge
100mm til (147mm-185mm).
|