Skrotning af bil

menu

Der skal ikke være ret mange mangler på din bil før at det kan betale sig at slagte en skrotbar Fiesta.


Inden at du begynder på at slagte Fiestaén, kan du kontakte den produkthandler du vil aflevere resterne til, for at høre hvor meget du kan fjerne fra bilen og stadig få skrotpremie. Så har du muligheden for at slagte hele bilen og stadig få skrotningspremie, med mindre bilen ikke har haft plader på da ordningen startede.

skrotpremiedokument
Hvis du køber en bil til skrotning, og der kan man godt betale skrotningspremien + eventuelt lidt mere, skal man underskrive en blanket der udleveres af produkthandleren. Det er den der står som ejer på registreringsattesten, der skal underskrive den.  Et eksempel på dokumentet er vist, men kan ikke bruges.


skrotningspremiedokument





Slagtningen:

Afhænger af hvad du skal bruge og hvor megen plads du har. Det følgende er en vejledning over hvad der kan forventes at blive brug for, fordi tingene enten er dyre, ikke kan købes mere, eller næsten altid går i stykker.

Alle bolte/skruer/skiver lægges i en kasse (20*20*20cm er nok).

Gem vinduer hvis de ikker er ridset.

Bagrude kan dog gemmes selv om den er ridset hvis varmelegemet i den virker.

Sidedørene hvis bunden er fin.

Ikke bagsmæk.

Gummilister kun hvis du vil bytte med nogle dårlige på din bil.

Ikke forskærme.

Afskærmning af skærmkasser ja. Er lavet af plastik, forlænger forskærme og baghjulskasserne liv med to til tre gange.(guld værd).

Fælge hvis de har en brede og en stand som du gider bruge.

Forlygter kun hvis der ikke er rust i parabolen, gem justerskruerne, de følger ikke med ved køb af nye lygter.

Baglygter-blinklys hvis du har plads. Hvis de er matte kan de poleres op (udvendig), manglende farve i glasset, kan males op med transperent maling (indvendig) fra en hobby butik.

Hængertræk ja nyt er dyrt.

Karosseri udskære eventuel vanger forstærkninger især med bøjninger og facon. Vangerne under bunden hvor chafføren har sine ben er tit gennemrusten, og kan ikke købes fra ny.

Ankerpladen ved baghjulsbremsen kan ikke købes uoriginal og er meget dyr hos Ford.

Motoren, hvis man vil gemme den holder den sig bedst når den er samlet, og det er nemmere at finde delene.

Tøm den gamle olie af, og kom en ny liter olie på.

Ellers af interesse generator (går tit i stykker), strømfordeler, tændingsboks.

Interiøret fylder meget, hvis man ikke forventer at skulle bruge det.

Relæer/kontakter kan samles i en lille kasse.

Bagakslen gemmes, for hvis baghjulslejrene ødelægger tappen er akslen ødelagt.

Varmeapparat (MKII) er lavet af en dårlig plastik der gør at de plastikflaps der holder den sammen knækker.

Gem bagsmækkens viduesviskermotor.

Gem ratkontakterne især fra MKI.