Der
skal ikke være ret
mange mangler på din bil før at det kan betale sig at slagte en
skrotbar Fiesta.
Inden at du begynder på at
slagte Fiestaén, kan du kontakte den produkthandler du vil aflevere
resterne til, for at høre hvor meget du kan fjerne fra bilen og
stadig få skrotpremie. Så har du muligheden for at slagte hele
bilen og stadig få skrotningspremie, med mindre bilen ikke har haft
plader på da ordningen startede.
Hvis du køber en bil
til
skrotning, og der kan man godt betale skrotningspremien + eventuelt
lidt mere, skal man underskrive en blanket
der udleveres af produkthandleren. Det er den der står som
ejer på registreringsattesten, der skal underskrive
den. Et eksempel på dokumentet er vist, men kan ikke bruges.
Slagtningen:
Afhænger
af hvad du
skal bruge og hvor megen plads du har. Det følgende er en vejledning
over hvad der kan forventes at blive brug for, fordi tingene enten er
dyre, ikke kan købes mere, eller næsten altid går i stykker.
Alle
bolte/skruer/skiver lægges i en kasse (20*20*20cm er nok).
Gem
vinduer hvis de ikker er ridset.
Bagrude kan dog gemmes
selv om den er ridset hvis varmelegemet i den virker.
Sidedørene
hvis bunden er fin.
Ikke bagsmæk.
Gummilister
kun hvis du vil bytte med nogle dårlige på din bil.
Ikke
forskærme.
Afskærmning af skærmkasser ja. Er lavet
af plastik, forlænger forskærme og baghjulskasserne liv med to til
tre gange.(guld værd).
Fælge hvis de har en brede og
en stand som du gider bruge.
Forlygter kun hvis der
ikke er rust i parabolen, gem justerskruerne, de følger ikke med ved
køb af nye lygter.
Baglygter-blinklys
hvis du har
plads. Hvis de er matte kan de poleres op (udvendig), manglende farve
i glasset, kan males op med transperent maling (indvendig) fra en
hobby butik.
Hængertræk ja nyt er dyrt.
Karosseri
udskære eventuel vanger forstærkninger især med bøjninger og
facon. Vangerne under bunden hvor chafføren har sine ben er tit
gennemrusten, og kan ikke købes fra ny.
Ankerpladen
ved baghjulsbremsen kan ikke købes uoriginal og er meget dyr hos
Ford.
Motoren, hvis man vil gemme den holder den sig
bedst når den er samlet, og det er nemmere at finde delene.
Tøm
den gamle olie af, og kom en ny liter olie på.
Ellers
af interesse generator (går tit i stykker), strømfordeler,
tændingsboks.
Interiøret fylder meget, hvis man ikke
forventer at skulle bruge det.
Relæer/kontakter kan
samles i en lille kasse.
Bagakslen gemmes, for hvis
baghjulslejrene ødelægger tappen er akslen ødelagt.
Varmeapparat
(MKII) er lavet af en dårlig plastik der gør at de plastikflaps der
holder den sammen knækker.
Gem bagsmækkens
viduesviskermotor.
Gem ratkontakterne især fra MKI.
|