Konservere

menu

Rådene er samlet gennem mange år, og oplevelsen af, at ellers gode reservedele er blevet ødelagt bare ved at ligge på lager. Hvis jeg havde forebygget var de ikke at gå i stykker.


Opklodsning:

Hvor lang tid? Man kan opdele det i 2 grupper, kortids opbevaring hvor bilen skal kunne bruges indenfor en dags tid og uden det store arbejde f.eks. vinteropbevaring. Længere tids opbevaring (flere år), hvis den venter på restaurering eller skal bruges som reservedele.

Grundlæggende, Skriv ned ALT hvad der er af mangler og fejl på bilen INDEN du klodser den op, så du enten kan reparere/skifte det medens den er klodset op eller lige før du skal køre igen, og læg sedlen i bilen. Det ideelle er at bilen er i et rum med en konstant temperatur på hele året rundt og en fugtighed på max 70%, og ingen lys. Ved en fugtighed over 70 % stiger korosionen markant. Det er et kompromi fordi bilen består af flere hundrede forskellige materialer og de kan have forskellige måder de skal lagres på. En mere realistisk opbevaring er et ventileret rum der ikke har en stor fugtighed. En eventuel presenning må ikke røre bilen.


Fugt: Fjern inderbeklædningen og plastikunderlaget fra dørene og bagsædet. Fjern pladen ned til reservehjulet og lad vinduerne stå en cm. Åben. Kontrollere at der ikke er fugt i gulvtæppet eller isoleringen, hvis ja skal de tages ud og vaskes/tørres. Sæt en varmeblæser ind i bilen for at fjerne evt. fugtighed, så den bliver gennemvarm inden du lader den stå opklodset.


Bunden: Hvis bilen klodses op om vinteren eller foråret skal den spules for evt saltrester. Gammel textyl kan revne når den bliver tør og hård. Så samler vandet sig inden under. Den løse textyl skal fjernes og bunden tørre før der påføres ny textyl. Vangerne skal sprøjtes indvendig med textyl.


Motor: Skift motorolie lad den køre i 5 min. med den nye olie. Lad den nye olie blive i motoren. Hvis underdelen af motoren/gearkassen er smurt ind i gammel olie, lad det sidde. Bland ny motorolie og petroleum og sprøjt det over hele motorrummet i et tyndt lag (minus parabolerne hvis pærerne er taget ud). Når bilen skal bruges igen, sprøjtes den ren med petroleum.


Lakken: Fjern støv/skidt det binder fugtighed. Ingen lys det falmer farven. En presenning må ikke røre lakken.



Dæk: Hvis dækkene ikke bliver brugt en gang hver måned kan de støttes med støtte klodser. Dem kan man selv lave, eller købe færdige som gummiklodser.

klods

Klodserne skal passe til din dækstørrelse. Hvis du ikke gør det vil du kunne mærke at dækkene ikke er runde før du har kørt en hel del kilometer. For længere opklodsning tages hjulene af og erstattes med andre fælge og kasseret dæk. Hvis du vil klods bilen op uden hjul er der ingen problemer med baghjulene, brug bagakslen. På forhjulene skal du passe på fordi du kan risikere at bukke bærearmene, Du kan i stedet lade bilen hvile på karossen lige under det forreste af døren. Det kræver at karossen er sund og du er omhyggelig med opklodsningen. Oplagring af dækkene helst vandret i et stativ hvor de ikke rører hinanden og i skygge. Vær opmærksom på når du ikke kører meget, at dækkene bliver gamle og begynder at revne, de bliver hårde og giver dårligere bremseegenskaber. Så husk at købe nye selv om der er en god slidbane på dem.


Bremser: Håndbremsen skal IKKE trækkes, sæt den i stedet i gear.Vær opmærksom på at stemplerne på forhjulenes bremsekaliber let ruster, og vil når de står stille kunne sætte sig fast. det kan ødelægge gummipakningerne når de skal bruges igen. Så efterse og rens/smør dem (speciel fedt) før bilen klodses op, så er det ikke nødvendigt at gøre det når den skal køre igen.


Oplagring af skive og bremsetromler: De ruster meget let især når de har været brugt. Hvis de er afmonteret kan man smøre dem ind i et tykt lag textyl og lægge dem i en plastikpose. Når de skal bruges fjernes textylen med petroleum. De varmes op med en gasbrænder (lidt over håndvarm) og det textyl der sidder i porrene tørres væk. Til sidst tørres efter med benzin, færdig.


Frostsikring: Sørg for at der er nok kølervæske på bilen så det ikke fryser til is. Batteriet skal være ladet op ellers kan det frostsprænge. Endnu bedre, tag batteriet ud og sæt det et frostsikkert sted. Hvis batteriet er fuldt opladert har det vanskeliger ved at fryse. Batteriets holdbarhed bevares bedst ved at det bliver fuldt opladet og langsomt afladet med en lile pære og ladet op igen så længe et det er afmonteret. Specielle automatiske lader/aflader kan købes.


Sædebetræk: Støvsuges/børstes ikke renses med vand/væsker før opklodsning.


Gummilister: Bliver siddende, smøres med flydende silikone.


Lygter: Pærer og holdere fjernes ved det mindste fugt i lygtehuset. Gennemblæs lygten med en varmeblæser, ellers kan parabolen finde på at ”irre”og skalle af.


Låse: Sprøjtes med tynd konserverende smøreolie.


Batteri: Batteriet har best af at blive brugt og hvis man lagre det fuldt opladet, kan man en gang om måneden aflade det med en bilpære mellem polerne og derefter oplade det igen.


Plastik: Undgå lys.